Saturday, May 21, 2011

jannah cinta buat-Mu(episod 6)akhir...

Hujung minggu yang dinanti sudah tiba,aku kini sudah berada sehari lebih awal di kampung untuk berjumpa dengan Faiz,bakal suamiku.Aku menanti ketibaan Faiz dengan penuh debaran.Wah,macam nak nikah dah!Hehe..
Ibu kata Faiz sudah selalu datang ke rumah sewaktu ketiadaan aku.Hmm..nampaknya Faiz sudah mengorak langkah lebih pantas dan efisien sampai aku pula yang ternanti-nanti.Entah apa agaknya propaganda dan manifesto dia telah cipta untuk pikat hati ibu dan ayahku.Ingat dia boleh ke jadi wakil rakyat dalam rumah aku ini.
Sedang aku menanti sambil menonton televisyen,tiba-tiba satu mesej aku terima.Tertera nama Jack di skrin telefon bimbitku.Aku terkejut.Lantas aku baca apa yang dihantarnya.
You can count the stars..you can count the sands of the sea.But you can’t count the love that I have for you..
Oh,Jack!”Kenapa kau hantar mesej sebegini?”getus hatiku.Aku bakal berkahwin.Cukuplah kita sebagai sahabat baik.Aku menghargaimu tapi usahlah buaikan perasaanku ini.Tapi,aku bersyukur kerana Jack menghubungi aku setelah hampir seminggu mendiamkan diri.
Tidak lama kemudian,sebuah kereta tiba di halaman rumahku.Ibu dan ayah menyambut kedatangan tuan empunya kereta itu.Aku pula kelam- kabut mengemaskan diri sebelum bertemu dengan bakal suami.Hehe..Faiz sudah naik ke rumah.Aku pula curi-curi dengar perbualan mereka di dapur sambil menyediakan minuman.Tapi,suara Faiz macam aku biasa dengar.Aku kurang pasti siapa empunya suara itu.Ah,Salwa..dah ada depan mata tinggal tengok saja lagi!
Aku datang ke ruang tamu sambil menatang dulang kecil yang berisi minuman dan kek pisang.Dengan sopan santunnya aku menghidangkan minuman.Sempat pula aku mencuri pandang kepada Faiz.Tergamam aku apabila dia turut memerhatikan tingkahku.Dia tersenyum kepadaku.Aku terkedu.Ya Allah,betul ke apa yang aku lihat di depan mata ini?
“Jack!”,panggilku.
Faiz hanya menganggukkan kepala sambil tersenyum.
“Itu setahun yang lalu…Faiz Malik bin Abdullah nama I sekarang,”jelasnya.
“You dah peluk Islam?Why you didn’t tell me?”tanyaku terkejut.Dalam benak fikiranku aku perkahwinan bukan jadi perkara utama saat ini tetapi seorang hamba Allah telah bertambah di muka bumi ini.Alhamdulillah,Jack telah mendapat petunjuk dari Allah.
“Yes,I sengaja tak nak beritahu you.Maafkan I,Salwa..”mohon Faiz.
“It’s okey…you dah jadi muslim..i’m very glad.”kataku lantas menitiskan air mata.
“Salwa….will you marry me?”tanya Faiz.
“No,Faiz…”Faiz terkejut dengan jawapanku.”I cannot leave you…I will be your wife,”jawabku sambil menitiskan air mata.Faiz tersenyum mendengar jawapanku.Ibu dan ayah turut tersenyum mendengar jawapanku.
“Sebenarnya ayah dah tahu lama pasal kamu berdua.Faiz yang beritahu kepada ayah.Jadi,ayah tidak mahu bertindak melulu.Ayah tahu Salwa akan menerima pinangan Faiz kerana Salwa taat kepada kami dan kalau sudah jodoh pasti tidak ke mana.Faiz memeluk Islam kerana jatuh cinta dengan  Allah …Allah memberikannya hidayah..alhamdulillah,”jelas ayah.Aku terus memeluk ayah.”Terima kasih ayah”.

2 bulan kemudian…

                Aku kini sah menjadi isteri kepada Faiz Malik bin Abdullah.Walaupun baru seminggu kami membina mahligai cinta,aku berasa cukup bahagia.Ya Allah,terima kasih kerana Engkau jodohkan aku dengan lelaki yang aku idamkan selama ini.Semoga kami berkekalan hingga ke akhir hayat.Faiz dan Jack,mencintaimu dan memilikimu kenangan terindah dalam hidupku.
                Kami bersama-sama melihat album perkahwinan yang mengabadikan seribu satu kenangan dari saat kami dinikahkan sehingga tamatnya majlis perkahwinan di kedua-dua belah pihak.Kami sedondon berpakaian putih manakala aku berbusana pengantin berwarna putih bersulamkan warna emas kelihatan berseri-seri di hari bahagia kami.Memilih tema ungu putih sebagai elemen utama dalam majlis perkahwinan jelas menonjolkan warna kelembutan dan ketelusan hati.Ya..ketelusan hati kami untuk melayari hidup bersama-sama hingga ke akhir hayat.
                “Look..you look so beautiful my beauty..”kata Faiz sambil menunjukkan gambar candidku sewaktu akad nikah.Aku tersenyum malu.
                “Kenapa abang selalu panggil Salwa beauty?Sejak dari zaman saya belajar di IPT lagi…”tanyaku hairan.Aku sudah mula memanggil Faiz dengan panggilan abang.Kadangkala tersasul terpanggil dengan nama sebelum dia memeluk agama Islam,Jack.
“Because my dear,you are so beauty for me…first time abang jumpa Salwa abang rasa tenang tapi mendebarkan!Abang pun tak tahu macam mana boleh timbul perasaan cinta abang terhadap Salwa..”jelas Faiz.
" Tak sangka pertemuan yang tak dirancang kita di kedai kek itu menjadi satu kenangan indah buat abang dan perasaan cinta abang terhadap Salwa semakin bertambah..jadi abang takkan lepaskan peluang pertemuan itu..cukuplah 5 tahun yang lalu..."
“Salwa ingat tak..Salwa pernah cakap kepada abang yang Salwa takkan bercinta sebelum kahwin…no couple..sebab alasan Salwa…cinta kepada Allah yang utama..dan….
“Mesti sedih suami Salwa andai ada lelaki lain pernah menakluk cinta Salwa sebelum kami berkahwin..”sambungku pantas sambil tersenyum bahagia.Mengingati kenangan lama sungguh indah rasanya.
“Kami sekarang tu siapa?”tanya Faiz sengaja.”Salwa dan Faiz Malik..”jawabnya sendiri.”Sejak itu abang nekad akan miliki Salwa suatu hari nanti.Walaupun,abang waktu itu masih lagi penganut kristian..but I am feel different when I know you..beauty…inilah jodoh kan,”kata Faiz sambil membelai mesra jari-jemariku.
“Ya..abang…"jawabku.
"Setelah abang memeluk Islam,abang dapat menikmati erti hidup sebenar.Islam sungguh indah.Abang rasa tenang.Abang belajar agama di Kelantan,berulang-alik setiap minggu dari Selangor.Penat memanglah penat,tapi apa salahnya.Abang ingin mendalami Islam.Untuk Allah yang Esa..setelah beberapa bulan abang menjadi muslim abang teringat akan janji abang untuk miliki Salwa..terima kasih Salwa kerana sudi terima abang sebagai teman hidup Salwa."nyata Faiz dengan tenang.
"Sebenarnya Salwa bersyukur dapat bersama dengan abang.Salwa tak sangka abang memeluk Islam..Pada fikiran Salwa,kita hanya kawan baik dan kawan baik sampai bila-bila..sebab kita tak seagama dan Salwa akan berkahwin dengan Faiz…dan rupa-rupanya Faiz itu adalah kawan baik Salwa..Jack..alhamdulillah abang,”kataku kepada Faiz dengan penuh keikhlasan.
“My beauty..hear what I say..there are 3 great things that happened in my life.The first thing is that I fell in love with you.The second thing is that you feel in love with me..and the third thing is that we stayed in love with each other through all the years in blessing of Allah..”kata Faiz lantas mengucup dahiku.Aku terasa bahagia.
“Thanks,honey..”balasku manja.”Insya-Allah..Salwa akan menjadi isteri yang solehah dan umi yang terbaik untuk anak-anak kita..”ikrarku kepada Faiz.
“Insya Allah,abang akan menjadi suami yang terbaik untuk Salwa dan abi yang terbaik buat anak-anak kita.Semoga jannah cinta yang terbina ini sentiasa dalam redha-Nya..dan abang berharap kita mampu untuk membina jannah cinta buat-Nya..insya-Allah,”ikrar Faiz dengan penuh ketulusan.
“Insya-Allah…”jawabku tersenyum bahagia.
 
tamat....
                salam...alhamdulillah...selesai sudah cerita Jannah cinta buat-Mu..segala kekurangan harap dimaafkan..terima kasih kepada yang sudi membaca..any comment..can leave kat box comment ok!sekian..wassalam...


No comments:

Post a Comment

Be strong

Wahai teman, Usah merasa tewas saat kamu diuji, Ujian dari Allah tanda cinta. Ambil teladan daripada apa yang berlaku, Untuk bekalan ma...