Monday, May 16, 2011

jannah cinta buat-Mu(episod 3)

Perjalanan hidupku sebagai pensyarah berjalan seperti biasa.Aku berasa seronok kerana dapat beramah mesra dengan lebih rapat dengan pelajar bawah jurusan aku.Salah seorangnya ialah Rahayu.Dia cukup peramah dan suka bertanya.Kebetulan dia sekampung denganku.Jadi,aku selalu mengajaknya beli-belah di mall.Kadang-kadang kami berjoging bersama-sama.Waktu kuliah,aku sebagai pensyarah dan waktu luar kumpus,aku sebagai kawan.
                Hujung minggu,aku mengajak Rahayu pergi ke kedai kek Bake House di tengah kota.Aku suka vanilla cake di kedai itu,dengan penambahan ais krim di atas kek itu menambahkan lagi daya tarikan apabila sekali pandang.Rasa,sedap!Mungkin itu menjadi tarikan para pelanggan untuk berkunjung ke gerai ini.
Sedang rancak berbual sambila makan kek bersama Rahayu,tiba-tiba ada seorang lelaki menyapaku.
“Hai..kenal tak lagi I?”tanyanya.
Aku terkedu.
Masakan aku tak ingat,lelaki ini yang sering bermain di fikiranku beberapa tahun dahulu.Dia yang sering menemaniku di kafe.
“Jack?”tanyaku kemabali.Sekadar kepastian.
“Yes,thank you because still remember my name.”balasnya dengan senang hati.
“Oh!sorry disturb you all..by the way,this is my card.”sambungnya lagi lantas menghulurkan kad nama kepadaku.
Aku masih lagi terkejut.Sudah 5 tahun tidak bertemu.Alih-alih ada depan mata.
“Thank you…ha…this is my card”,hulurku kepadanya.

“Ok,see you later!”katanya dan terus berlalu pergi.
Aku hanya menemaninya pergi dengan pandangan aku sahaja.Itu sahaja yang aku mampu.
Rahayu terus mengambil kad nama Jack dan terus membacanya.
“Dr.Jack Lawrence….Klinik Pergigian Setiawangsa….,”bacanya satu persatu.Aku terus ambil kad nama dari tangannya lalu menyimpan dalam beg tanganku.
“Wah,kak!he is dentist!Bestnya….”,kata Rahayu dengan penuh teruja.
“Why?,”tanyaku hairan.
“Ye la…dentist..siapa dapat dia..terjamin hidup…hehe..kacak…kaya…”,katanya sambil ketawa.
Aku turut ketawa.Mustahil aku dapat dia..berlainan agama dan bangsa.Mahu kecoh satu kampung aku bila kahwin dengan bangsa lain.Apa?ingat lelaki melayu dah pupus?Tak cukup hebat?Mesti aku jadi famous sekejap di kampung.Orang yang tak kenal aku..terus kenal!
“Merepek je Ayu ni..mulalah tu nak berangan..,”usikku sambil ketawa.
“Takpe kak..tak telan duit berangan..kalau kahwin telan baru guna duit!”jawabnya.
“Tapi buang masa…”balasku.
“No money no talk kak!”balasnya lagi.
Aku ketawa.
“Ade je ye…makan cepat!”arahku dengan nada serius.Tapi nak ketawa.
“Baik,bos!”balasnya kembali.
Dalam diam,aku mengakui hari ini cukup bermakna kerana aku dapat bertemu dengan Jack setelah sekian lama.Makin bidang badan Jack..makin hensem!Agaknya..dia pun tak terkecuali dalam mengidamkan badan sedemikian seperti kebanyakan lelaki lain.Aset agaknya!Ni dah bertukar kad ada harapan untuk kami bersua lagi.Lagipun,Dia ada cakap,”See you later”.Ada harapan lagi.Senyumku sendirian.
“Ha..berangan!”sergah Rahayu.
“Bukan berangan…,”balasku.
“Habis?”tanyanya.
“Merenung dan merancang masa depan,”balasku sambil tersengih.
“Banyaklah…”balasnya sambil ketawa.Aku turut ketawa.
                Aku dikehendaki menghadiri seminar bahasa di Kajang selama seminggu.Seminar yan dihadiri oleh para remaja dan pencinta bahasa seperti pensyarah seperti aku dan pihak Dewan Bahasa dan Pustaka.Apatah lagi,aku turut diamanahkan utuk memberi  ceramah pada hari ketiga.Ceramah mengenai ‘Situasi Remaja Melayu di Era ini”.Ligatlah aku mencari idea dan menghuraikannya dengan baik.Dengan bantuan power point dan visual telah mencantikkan lagi sesi ceramah aku.Alhamdulillah,seminar itu berjalan lancer.Aku turut ditemukan dengan penulis novel kesukaanku,Anis Ayuni.Apa lagi,aku tidak melepaskan peluang untuk bergambar dengan beliau.
                Hampir seminggu lebih aku tidak membuka mana-mana laman social baik facebook,twitter atau ym.Sibuk dengan kerjayaku.Baru kini ada kesempatan untuk membuka.Mana tau ada berita kawan kahwin ke..
Aku buka facebook,ada 15 permintaan untuk menjadi kawan.Kebanyakannya rakan-rakan yang baru kenal di seminar hari itu.Dalam 15 orang itu,tertulis nama Jack.Mahu tak tersembul mata aku baca namanya.Pucuk dicita ulam mendatang,aku terus terima!Betapa terujanya aku!Tapi,kenapa dia tak hubungi aku dengan telefon sahaja..senang sikit.Ah,Salwa..Jack sibuk agaknya..dia jadi kenalan dalam facebook kira cukup baik dah.Jangan mengharap sesuatu yang tak pasti,merana diri nanti.
                 Suatu hari,Jack menelefon aku dan mengajak aku keluar.Lagipun,pertemuan secara tidak rasmi dengan seorang lelaki.bak kata orang putih,first date!Pada mulanya aku keberatan,bukan penting pun.Tapi aku pergi juga,apa salahnya berkawan.Banyak perkara yang kami bualkan.Masing-masing menceritakan kerjaya yang berbeza.Jack doktor gigi manakala aku pensyarah bahasa,memang ketara benar perbezaan kerjaya. Rupa-rupanya dia menghilangkan diri 5 tahun dahulu kerana menyambung pelajaran di luar Negara.Dah bergelar doktor gigi sekarang.Aku?Pensyarah yang kesepian..hehe…
 Kesibukan aku di kampus membuatkan aku dan Jack tidak berjumpa.Kami hanya berhubung melalui telefon dan di laman social facebook dan ym.Sekadar bertanya khabar dan bercerita tentang kerjaya masing-masing.
Kadangkala aku berasa hairan,Jack tiada teman wanita ke?asyik hubungi aku sahaja.Biarkanlah,duit banyak takpe!Setakat bercakap melalui telefon,berapalah sangat nilai pengeluaran duit itu bagi seseorang yang bergelar doktor gigi.Jack pernah juga bertanya kepadaku tentang teman lelaki.Pendapat aku,buat apa ada teman lelaki kalau putus di tengah jalan.Biarlah cintaku pada suamiku sahaja.
Hubungan kami makin rapat walaupun tidak bersua muka.Jack semakin berani untuk menghantar kata-kata romantis di telefonku.Pandai pula bermadah,doktor la katakan.Aku terima sahaja tanpa mengharap sesuatu yang payah terjadi.Cinta!Kami berbeza.
bersambung...

No comments:

Post a Comment

Jelajah - Pulau Pinang 2 hari 1 malam

Hai u all. Ni cik syira nak update setelah setahun lebih. hahahaha Nak tawan hati para followers, meh kami share jenjalan kami p Penang. ...