Friday, January 18, 2013

mencari ketenangan_al-hidayah 18/1/2013

auuuummmcaaakkkk!!!
siapa tengok al-hidayah hari ni?
tajuknya saya kurang pasti..mencari ketenangan.
(tengok kak dina sampai terlupa tajuk..hehe)

tazkirah hari ini dipanelkan oleh ustazah Norhafizah Musa.
Saya suka style ustazah..cool tapi penyampaiannya sampai ke jiwa saya.alhamdulillah

Antara isi yang saya dapat saya lampir di sini ye...

ustazah Norhafizah kata..hati kita ada empat lapisan..
haaa..sebelum tu..hati ni pun seumpama sebuah rumah!!
cantik rumah..cantik lah sekelilingnya..

1. Shodr
Lapisan paling luar. Lapisan yang banyak berhubungan dengan nafsu dunia dan syaitan.

2. Qolbu
Lapisan hati yang lebih dalam.Ibarat pagar antara urusan dunia dan akhirat. Boleh juga umpama seperti ruang tamu.

3. Fuad
Lapisan hati yang paling dalam. Lapisan hati yang mendapat cahaya Illahi.

4. Lubb
Lapisan hati paling dalam. Bak kata saya..lapisan yang paliiiiiiiiiiiiiiinnnngggg dalam..

Wauuuu..luasnya hati..

Next... 4 perkara yang mesti diamalkan untuk memperoleh ketenangan:

1. Banyakkan berdoa kepada Allah.. (ada selitkan doa di kala matahari terbit dari Nabi Ibrahim..tapi saya tak salin..maaf tau )

2. Istiqamah mengingati Allah (macam tu la ayatnye..pointnye ISTIQAMAH..)

3. Sentiasa mencuci hati. Ustazah kata..pasu kristal pun kalau dibiarkan tanpa dicuci..berhabuk jugak..begitu juga hati kita..hati ni kena selalu cuci..macam mana???
dengan mengingati Allah..zikir...dan banyak lagi..istighfar.


4. Jauhi 5 perkara:
apa???
1. Pengaruh bisikan syaitan. haaa...apabila hati tu duk nak wat jahat je..beware..orang sekitar kita pun tak suka..
2. Menurut hawa nafsu. Tolong kalahkan nek hawa dan wan nafsu! Kita ada akal, hati dan Quran..gunakan sebaik mungkin.
3. Hilang sifat ihsan. Tahu kan apa makna ihsan..(berbuat sesuatu sepertimana kita dapat rasa yang Allah tengok apa kita buat, dengar apa kita kata dan tahu apa kita fikirkan) jalankan tanggungjawab kita sebaik mungkin. macam ustazah bagi contoh tadi....tentang kita ni..eh...saya nanti..hehe..wanita bekerjaya..semua benda nak diswastakan...maksudnya,,anak hantar taska..suami bibik jaga..haaa...tak ke haru,,,lari cik abang nanti(melawak jap)
4. Hilang keyakinan terhadap Allah. jangan buat macam ni...memang resah hidup..bila hati gelisah..sila muhasabah semula tau, ada la tak kena dengan kita tu..
5. Menidakkan ciptaan Allah. Ni lagi satu..mintak dijauhkan!


sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang.

ehh,.lupa...
ustazah pesan juga tadi..
rajinkan diri kita ni pergi ke masjid..rumah Allah..
bila pergi ke sana..nak masuk ke dalam pun..
subhanallah...terasa ketenangan..
serius!!!
saya pun rasa macam tu..sebab apa..sebab..
bila kita pergi rumah ALLAH..
kita sebagai tetamu..mestilah permintaan kita dimakbulkan..
macam kita pergi rumah orang kan...cakap je nak apa..dapat...
pergi masjid...beribadah kepada Allah... :)


renung-renungkan kita di tahap mana...
Allah2x...

p/s:disebabkan tak mencatat..ni je saya mampu kongsi...kesimpulannya, sila catat ye..nak menuntut ilmu jangan malas nak pegang pen dan kertas.

alhamdulillah :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...