Wednesday, November 16, 2011

untuk mahabbah...

●❤●..Perasaan cinta yang lahir terhadap seseorang bukanlah tanda kita akan memilikinya. Namun kekadang ia muncul sebagai ujian dari ALLAH buat kita, kerana DIA ingin melihat bagaimana kita memelihara, mengawal dan mengurusnya. Perasaan cinta itu amanah, dan amanah pasti akan dihisab oleh ALLAH.. sama-sama menjaga hati, jangan dicemari, jangan dinodai jangan dikotori dengan apa yang tidak ALLAH sukai, insya ALLAH!♥..



assalamualaikum..apa khabar?hehe,saya tengah menghitung hari nak balik sambung belajar..doakan saya berjaya ye..atas  tu kata kata saya copy n paste kat fb..best,,,bawah ini pun sama..hihi


Saya tak pernah bersetuju dengan prinsip:
"Kalau suka, simpan dalam hati. Berdoalah kepada Allah agar dia menjadi jodoh kita, atau mintalah Allah SWT agar berikan kita yang terbaik."


Islam mengajar kita usaha sambil bertawakkal. Maka menyatakan rasa suka adalah usaha. Tinggal kita kena letak usaha itu dalam batasan syara'. Kalau perempuan, hantarkan wakil untuk menyatakan rasa hatinya. Kalau lelaki, pergilah menghadap wakil perempuan, ibu bapanya, atau menghantar wakil juga untuk menyatakan rasa hatinya.

Kalau suka, persiapkan diri serba sedikit sebelum memberitahu. Kemudian beritahulah. Jangan simpan.

- Hilal Asyraf 






KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi bakal anak-anak kitaJanganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi bakal anak-anak kita.


KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis,tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.


KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,tetapi menikah di hadapan Allah


KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.


KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah.Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.


SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalanbertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan

KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK.
Cintailah isteri atau suami anda 100%

KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,tetapi cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurusdengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingikita semasa menderita

KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan pertolongan 

Anda.




ni pun..


Isteri yang baik, tidak semestinya memiliki suami yang baik, kerana pernikahan adalah ruang ujian, teman hidup kita boleh saja menjadi ujian getir dalam hidup yang sebentar ini.





Bila ada yang sayang, jangan lukai hatinya..
Bila ada yang cinta, jangan kamu titiskan air matanya..
Bila ada yang menanti, pastikan kamu kembali..
Bila ada yang setia, lakukan yang sama..

Bila dia banyak berkorban untuk kamu, hargailah jangan lukakan hatinya..
Bila dia pergi, pergilah kejar selagi merasa dia bererti..
Kerana bila dia tiada di sisi, barulah nanti kamu menyesal kerana mensiakan satu-satunya insan yang ikhlas mencintai kamu..








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...