Wednesday, January 29, 2014

surat untuk emak akak!

Bismillah,
ke hadapan bonda yang sangat akak sayang, akak kagumi, akak sanjung,
untuk pertama kalinya kakak nak bercerita panjang dengan mak,
walaupun dulu-dulu pun banyak ceritanya kan..hehe

mak..
terima kasih sebab jadi mak kepada insan yang kerdil ini.
terima kasih terima akak apa adanya..
semoga ALLAH sentiasa merahmati mak..

waktu kecil-kecil dulu..akak kagum tengok mak..
ye la..mak ligat kerja bantu ayah..
balik rumah..memasak pula, kemas rumah, basuh kain.
macam-macam lagi..
dalam diam..waaa..tabik spring..

sampai akak dah besar..mak masih seperti dulu..
bersemangat, tak putus asa dan ada matlamat.
ada matlamat! itu yang akak suka.
mak ada misi dan target dalam hidup.

akak sayang mak..
walaupun mak bukan dalam kalangan ustazah,
mak wanita biasa, tapi bagi akak..mak wanita luar biasa.
mak kuat!
mak akan sedaya upaya sediakan yang terbaik untuk kami semua..
macam mana la..mak yang ada 10 orang anak kan,.
yang 3 orang ni pun..hehe
semua mak di dunia ni hebat ALLAH ciptakan.

mak akan pastikan akak dapat ilmu selayaknya sebagai seorang manusia..
mak suruh kami belajar mengaji..
mak kata..mak tak pandai mengaji sangat,,
biarlah anak mak yang pandai..

ye...akak berusaha..dan berusaha..
insya ALLAH..kami mencuba menjadi anak yang solehah..

mak,,
maafkan akak..
jiwa remaja..kadang rasa bongkak dengan ilmu yang ada..
astaghfirullah..
bongkak sampai akak tegar merengus kepada mak..
padahal mak letih pulang kerja waktu tu.,
akak lupa..mak lah sumber kekuatan untuk akak meneruskan pelajaran..
akak lupa..mak lah tulang belakang atas kejayaan akak selama ni..
doa mak kan takde hijab di sisi Allah..
kan,mak?

mak..
maafkan akak..
kadang-kadang akak bermasam muka dengan mak.
akak buat tak tahu je mak minta tolong apa.,
akak buat-buat tidur..padahal akak malas dan sakit hati.
tak tahu sakit hati sebab apa..
mungkin datang bulan kot..tapi memang pun datang bulan waktu tu..
ya Allah..ampuni aku..
akak tahu akak salah..tapi ego akak!!!
ya Allah..

maafkan akak mak..
maafkan akak..

sekarang akak makin dewasa,,
dari kecil sampai ke besar,,
akak memerhati sahaja apa yang berlaku dalam sketsa kehidupan kita ni.,
akak cari nilai kehidupan.,
mak adalah nilai terpenting dalam hidup akak..

mak tak suka tengok akak sedih..
mungkin akak nampak tak comel kot..haha..
ingat lagi, bila akak ada masalah..
mak ada sahaja kata-kata like a counsellor ;)

akak perhati..perhati..dan cuba cari solusi supaya hidup kita semua lebih baik daripada dulu..
akak nak masuk syurga dengan mak..dengan keluarga kita.
walaupun, kadangkala tindakan akak tak menghala ke syurga,,
akak tak nak masuk api neraka..sakit mak..

akak sekarang dah habis dua dekad hidup dalam dunia ini..
mesti mak rindu akak yang bayi dulu kan..(ini perasan!! hehe)
akak kan anak sulung..anak yang dinantikan..
lahir pula awal-awal lagi dah buat hal!!
songsang!! first baby dah kena operate..ishh..akak ni..
takpe..mak kan kuat :)
dari kecil sampai ke besar akak buat hal kan mak.
akak anak yang degil...akak tahu..tapi akak ada matlamat juga. macam mak!
alhamdulillah..ALLAH bagi peluang akak hidup di dunia ini untuk melihat wajah mak..
akak dapat merasa kasih sayang mak..

akak dah besar sekarang..
tapi masih dalam tangungan mak dan ayah,
sampai bila-bila kita tetap bersama..
walau jauh..di hati sentiasa ada nama mak..
doa untuk mak..
akak nak masuk syurga dengan mak..

akak pernah dengar..segala amalan kita sia-sia seandainya anda tidak berbuat baik dengan ibu bapa..
buat mereka terasa hati..
akak takut itu berlaku..
akak tak nak doa akak..doa mak terhijab daripada ALLAH..
akak taknak Allah murka.
akak takut mak..

mak..
ampuni akak.,
sayang mak..
terima kasih mak untuk segalanya..
semoga syurga firdaus tempat mak di alam sana nanti :)

daripada anak mak!
kakak!






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...