Friday, September 28, 2012

survival laut dan jejak warisan 2012

salam pembuka kata..apa khabar??alhamdulillah..

entri kali ini saya nak share pasal program yang saya sertai selama 2 hari 1 malam di Pusat Penyelidikan Universiti Malaysia Terengganu di Pulau Bidong.Program ini diadakan setiap tahun untuk pelajar tahun pertama.Program ini diwajibkan sebagai 20 peratus markah untuk subjek ko-kurikulum.Jadi,nak tak nak kita mesti buat. Tapi,bagi saya ini adalah suatu perkara yang saya sangat nanti-nantikan sebelum masuk UMT lagi. 

Setiap orang mempunyai pengalaman yang berbeza walau pun mencapai objektif yang samaJadi,dengan lapang dan rendah hati saya nak kongsi pengalaman saya di sana.

DETIK BERMULA..

Haaa..kami berkumpul di kompleks sukan UMT pada jam 7 pagi..nak tunggu bas..opss,sebelum terlupa..program kali ini melibatkan dua kos iaitu kos biod dan math kewangan..tetapi kami dipecahkan kepada beberapa kumpulan..

saya kumpulan KETAM!!

Pulau Bidong dari UMT tak lah jauh mana..setibanya di jeti kami naik kapal kecil..haha..tak tau nak panggil apa..feri kecil kot..
sejujurnya, saya dah lama tak main laut..tapi saya suka laut!! sama macam ayah saya!! WE LOVE SEA AND BEACH!!

subhanallah,,kagum saya tengok pemandangan alam yang sangat indah.
deruan ombaknya..kalah ombak rindu!!

setiap kumpulan bergilir-gilir buat aktiviti..macam group saya..kami berkayak dahulu..tapi!!

setiap kumpulan mesti mengikuti aktiviti WATER CONFIDENT dahulu!!

haa..nak cerita ni,
saya dah la berenang pun tak reti..wuuaaa...takut akak!!
alhamdulillah..dengan izin Allah..saya dapat melaksanakan dengan sebaik mungkin

water confident ni nak bentuk keyakinan kita di laut la kan..

akak dan abang fasi tolong ajarkan kepada kami..saya ni berapa kali tercungap dah!cuak tu..terima kasih kepada sahabat-sahabat dan ahli bilik saya terutamanya mira,amy dan shud!!kalian sangat bagus,sebab sentiasa bantu saya...

berenang punya berenang,kami dikehendaki menerjunkan diri ke laut dari kapal..
wuuaa...saya hanya pejam mata dan terjun!!gelabah tu memang ada..tapi fikir orang lain boleh,takkan kita tak boleh pulak..

blurp..macam cerita titanic pulak apabila saya terjun tu,,ecece..
then, berenang ke tepi pantai..
jauh jugak la..

BEST!!!'

selepas itu, kami rest sekejap dan BERKAYAK pula..

ni lagi satu,,saya tak pernah naik pun!!huhu..dulu belajar teori atas darat je..

kekoknya la..

yang ni saya dah biasa buat,,kata duduk darat..
apa lagi>>? MASUK HUTAN..JUNGLE TREKKING!!
hutan yang kami masuk bukan calang-calang hutan.
hutan peninggalan orang vietnam..
agak cerun la..

banyak kesan peninggalan, ada gereja..replika kapal,tempat mereka sembahyang,tugu!!
tugu je ada tangkap gambar..yang lain tak berani dan tak nak!!

almaklum..hutan..jaga adab ye!!

pelarian orang vietnam ke pulau bidong

next,aktiviti MEMANCING!!

haa...kami naik kapal dan pergi ke tengah laut untuk memancing.
best!terasa seperti titanic pulak..titanic lagi!

tapi,cuaca tak mengizinkan..hujan lebat..ombak pulak tak tentu ..
kami terkandas hampir dua jam di laut,,
romantik pulak!!haha..

menikmati keindahan alam..subhanallah..

terasa tenang, tapi bila ombak besar datang,takut!!

aktiviti yang ditunggu-tunggukan pula ialah SNORKELING!!
tetapi,cuaca petang tak baik..tertangguh..

pagi esoknya kami snorkeling,,

pakai fin,snorkel dan mask..

nak masuk ke dasar laut tu..mula tak confident,,hmm.,,boleh ke aku buat??
testing..alhamdulillah..

subhanallah..

tak terucap saya..mana taknya dah snorkel tutup mulut..bernafas ikut mulut..tertelan air laut..mahu nak semput saya!!

cantik sangat keadaan dalam laut..

saya nampak terumbu karang,ikan-ikan..colourful..gamat dan banyak lagi...ternampak cik obor-obor lak!!lari...!!!

sampai ke tengah..aik,apsal tak nampak orang lain..haha..patah balik la..nak lawan ombak lagi..aduyai..lastly..sampai ke pantai..hanya biar ombak bawak saya ke pasir..sakit!!
macam terdampar..tak larat..tapi best!!

kali kedua nak buat lagi snorkeling..tapi suku je...hehe..

fasi siap offer lagi ambil lesen skuba!!huhu..insya Allah..satu hari nanti saya akan cuba capai matlamat itu!!

as conclusion!!
BEST,EXCELLENT,SWEET,FUN,WONDERFUL!!!

alhamdulillah,,certain my target had achieved..
saya tabik spring kepada muslimah..kita pun boleh buat aktiviti air..alhamdulillah..


semoga kita semua sentiasa dalam redha-Nya..









No comments:

Post a Comment

Be strong

Wahai teman, Usah merasa tewas saat kamu diuji, Ujian dari Allah tanda cinta. Ambil teladan daripada apa yang berlaku, Untuk bekalan ma...