Thursday, March 31, 2011

HIJAB!adakah sekadar berfesyen?

Now..banyak tudung au hijab yang dijual di pasaran...perrgghhhh..semua cantik!rambang mata saya...haha..kalau ikutkan nafsu memang nak beli semua fesyen,,,...syria,ekin,..banyak la lagi jenama yang para wanita dari remaja hingga golongan datin yang tau...
bak kata orang Timur,"Cantik belako deh,tok se nok pilih hak comel!"..
Macam-macam warna...all of colours i observe  yang ceria warnanya...haha..pendek kata..menarik perhatian...tak salah..tapi berpada la kan..sebab yang pakainya perempuan...kita ni ha...ingat apa yang kita lakukan kadang-kadang dosa terkena tempias pada orang lain...kita apatah lagi...(siapalah saya untuk mengatakan hal dosa pahala).


Hmmm...pakai tudung pun da macam macam style...
saya sendiri pun tak handal bab ni..hehe...poning den r..nak praktiknye..lawo memang lawo!Ye la..ikut arus zaman,lebih-lebih lagi wanita aktif la katakan...
Sometimes,terfikir juga...hijab yang sesuai seperti yang mana?
Labuh sampai pinggangkah?
Menutupi dadakah?(betul....)
lagi?
Saya ada terbaca daripada tafsir Al_-Quran,

ALLAH berfirman, "..dan jangan lah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka melabuhkan kain tudung ke dadanya." (QS An-Nuur: 31)

Tapi..bagaimana dengan aliran trend zaman laa ni?Pakai tudung tapi...
jarang (tak semua tudung cam tu...)tak kata orang lain la...saya pun taklah berhijab dengan cara yang sebenar sangat...just nak share pendapat...nak berfesyen boleh...cantik kan indah...
Sedangkan Allah sukakan kecantikan..apatah lagi kita(wanita yang ingin kelihatan cantik..betul?)
Alah membeli menang memakai...pilihlah hijab yang sesuai dan berfesyenlah di landasan yang betul...Insya-Allah,bukan sahaja kelihatan anggun tapi dapat pahala...
sama sama kita berfikir dan bertindak sebagai langkah untuk menjadi muslimah yang sejati....

Salam berhijab!

3 comments:

  1. betol2!!!ramai dh x tutop dada mereka kan?,,,post awk,,llebih krg saya la!:))selamat berdakwah kawan se-MRSM:))

    ReplyDelete

Be strong

Wahai teman, Usah merasa tewas saat kamu diuji, Ujian dari Allah tanda cinta. Ambil teladan daripada apa yang berlaku, Untuk bekalan ma...